12 Apr Želite da učinite vašu kompaniju inovativnijom? Primenite jedan od ovih 16 načina!
Koliko je teško biti inovativan? Ne jednom, nego iznova i iznova? Kako možete konstantno da plasirate vaše nove fantastične proizvode i/ili usluge? Znamo da nije lako. Međutim da li znate da ako uvek koristite iste metode, prvo vaši rezultati će početi da opadaju, a ubrzo će popunjavati poslednje formulare potrebne za zatvaranje kompanije.
Nekom od sledećih ideja učinite vaše poslovanje inovativnim:
1. Implementirajte postojeće na novi način
– Jedan od najboljih načina da budete inovativni je da izaberete ideju koja već negde funkcioniše i primenite je u svojoj oblasti. Budite kao Henry Ford, koji je video proizvodnu liniju u fabrici mesa, a zatim isto primenio u teškoj automobilskoj industriji. Time je smanjio vreme montaže i troškove.
2. Vaši klijenti znaju zašto su vas izabrali, ali znaju i zašto će ostati verni ili neverni…
a. Konsultujte svoje klijente – Ako pitate svoje klijente kako da poboljšate svoj proizvod oni će vam uvek dati pregršt ideja. Uglavnom će tražiti da vaš proizvod ima neke nove mogućnosti, ili će želeti da vaš proizvod bude jeftiniji, brži i lakši za korišćenje i dostupan u različitim stilovima i bojama. Obradite ove zahteve i pažljivo izaberite one koje ćete stvarno sprovesti u delo.
b. Posmatrajte/istražite korisnike – Nemojte ih samo pitati, posmatrajte ih. Pokušajte da uočite na koji način vaši klijenti koriste vaše proizvode. Da li ih koriste na neke nove načine? Tako je Levi Strauss primetio da njegovi kupci cepaju i nose takve farmerke, nakon toga je, pored regularnih farmerki, u prodaju uveo i pocepane farmerke. Kompanija Heinz je uvidela da mnogi njihovi kupci u svojim frižiderima boce sosa drže naopako, nakon čega su dizajnirali i boce kod kojih je čep bio na dnu.
c. Koristite knjigu utisaka i pristigle žalbe – Ako korisnici imaju poteškoće sa bilo kojim aspektom vašeg proizvoda ili usluge i upišu se u knjigu utisaka ili vam se požale, znate odakle treba da počnete sa inoviranjem vašeg proizvoda/usluge. Olakšajte korišćenje vašeg proizvoda i uvedite poboljšanja koja rešavaju pritužbe korisnika.
3. Dodajte, kombinujte. Prilagodite.
– Da li su koferi ranije imali točkiće? Možete li ih sada zamisliti bez točkića? Da li je Nokia 3310 imala kameru? Kada ste poslednji put slikali nešto u prodavnici i poslali vašoj supruzi istog momenta? Kombinujte vaše proizvode sa nekim drugim da biste dobili potpuno novi. Ako kombinovanje ne daje funkcionalan proizvod, možete pokušati da nađete potpuno nov način upotrebe i prilagodite vaš proizvod za potpuno novu namenu. De Beers je proizvodio industrijske dijamante, ali su dijamantima našli novu namenu kada su predstavili koncept vereničkog prstenja, što im je otvorilo veliko novo tržište.
4. Oduzimajte
– Šta je to možda višak na vašem proizvodu? Šta možete oduzmete vašem proizvodu da ga učinite boljim? Sonny Walkman je eliminisao zvučnike i opciju snimanja zvuka, što je smanjilo veličinu uređaja. Ako i dalje ne verujete da eliminacija može donevesti do poboljšanja, pitam vas- Kada ste poslednji put videli telefon sa fizičkom tastaturom?
5. Pitajte vaše saradnike
– Izazovite ljude sa kojima radite da smisle nešto novo, pronađu nove načine da se nešto uradi i time udovolji korisnicima. Vaši zaposleni su na licu mesta i često mogu uvideti prilike za inovacije. Neretko im je potrebno samo malo ohrabrivanja da bi se vratili sa sjajnim idejama.
6. Planirajte i razmenjujte ideje
– Uključite ciljeve za nove proizvode i usluge u vaš biznis plan. Redovno organizujte „brejnstorm“ sastanke, gde ćete produkovati veliki broj ideja. U rad uključite ljude iz različitih oblasti, kao i autsajdera provokatora (npr. korisnik ili dobavljač).
7. Pretražite patentnu bazu
– Proverite da li postoje patenti koje možete iskoristiti. Da li postoji nešto interesantno, nešto čiju licencu želite da platite? Da li neke licence ističu uskoro, pa ćete moći te metode da koristite besplatno? Da li postoji neki drugi način da se postigne ono što patent čini?
8. Sarađujte
– Radite sa drugom kompanijom koja vas može odvesti do mesta na koja sami ne možete stići. Izaberite partnera sa sličnom filozofijom, ali drugim mogućnostima i sposobnostima. To je ono što je Mercedes uradio sa Swatch-om kada je su zajedno izašli na tržište sa Smart automobilom.
9. Organizujte takmičenje
– Objavite konkurs za najbolju ideju, ponudite nagradu. Dajte ljudima jasna uputstva šta želite i iznenadiće vas svežim idejama. Osim što je ovo dobro za inoviranje vašeg posla, dobro je i vašu sliku u javnosti.
10. Posmatrajte šta vaši glavni konkurenti rade
ali ne zapostavljajte ni one koji su od skora na tržištu – Nemojte slepo pratiti i kopirati uspešne poteze konkurencije, pratite ih pametno. „Sitne ribe“ uglavnom moraju biti najinovativnije da bi opstale, razmislite da li možete da usvojite neku njihovu ideju, otkupite njihovu licencu ili možda čak i kupite celu kompaniju.
11. Delegirajte
– Radite ono u čemu ste najbolji, a za ostalo napravite podugovor sa dizajnerskom kompanijom, univerzitetom, startapom ili crowdfunding sajtom kao što je Indigogo. Radite ono u čemu ste najbolji, a za ostalo pronađite stručnjake.
12. Koristite Open Innovation
– Ovaj koncept koristi privrednim subjektima pri rešavanju specifičnih problema. Velike kompanije kao što su Proctor & Gamble ili Reckitt Benckiser, ohrabruju inovatore (developere) da dolaze sa novim proizvodima kod njih. Fleksibilni su u vezi sa zaštitom intelektualne svojine, i daju jasnu sliku o onome što traže. Veliki deo njihovih proizvoda život započinje van kompanije. Ako se ovako velike kompanije ne plaše da probaju ovaj koncept, zašto ne bi male kompanije i kompanije u osnivanju bile dovoljno odvažne da učine isto.
13. Koketirajte sa ekstremima
– Ovo je najlakše objasniti na primeru industrije mobilnih telefona. Pre desetak godina gledali smo takmičenje kompanije koja će izbaciti što manji uređaj, dok ovih dana čekamo da vidimo ko će izbaciti što tanji uređaj sa što većim ekranom. Kada koketirate sa ekstremima, ostavljate utisak i postajete prepoznatljivi korisnicima.
14. Probajte TRIZ/TIPS
– TRIZ je sistemski metod za rešavanje problema. Primenjiv je u mnogim oblastima, ali je izrazito koristan u inženjerstvu i dizajniranju proizvoda. TRIZ vam daje alate za rešavanje kontradiktornosti (npr. Kako da ovaj proizvod ide brže al uz manji utrošak energije).
Link: http://bit.ly/2oxYfPt
15. Vratite se nazad kroz vreme
– Uporedite metode i usluge koje su se koristile u vašoj oblasti godinama ranije, ali su izašle iz upotrebe. Da li mislite da bi nešto u novijoj izmenjenoj formi bilo korisno sada?
16. Koristite društvene mreže
– pratite trendove i postavljate pitanja na mrežama poput Facebook-a i Twittera-a. Pitajte ljude šta žele od budućih proizvoda. Mnogi prvi korisnici su aktivni na društvenim mrežama i mogu pomoću u usavršavanju proizvoda u samom početku.
Autor: Dino Martinić, član Motivator tima
(izvori: Entrepreneurship Development: Text & Cases – B. Janakiram, M. Rizwana)